Sunday, April 25, 2010

Refleksi Bina Insan Guru Fasa 3

Bina Insan Guru,
Khidmat Pendidikan

Refleksi Bina Insan Guru Fasa 3
Disediakan: AriedRifke
Pada yang lepas, kami seramai 40 orang guru pelatih telah menjalankan Bina Insan Guru(BIG) Khidmat Pendidikan di Sekolah Rendah Panji. Program ini disertai oleh pelajar darjah 6 yang seramai hampir 160 orang pelajar. Program BIG ini telah bermula pada jam 8.00 pagi dimana kami mulakan BIG ini dengan senamrobik yang diketuai oleh Ahmad Faiz. Kemudian, kami teruskan program dengan membahagikan mereka kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan akan mempunyai 2 orang fasilitator.

Aktiviti pertama yang kami jalankan adalah aktiviti “ice breaking” dimana sesi pengenalan diri antara pelajar dengan fasilitator. Aktiviti ini kami jalankan dengan cara membuat “spider-web” sambil memperkenalkan diri. Antara perkara yang perlu diterangkan oleh pelajar adalah nama, cita-cita dan adakah mereka minat atau tidak dengan matematik. Aktiviti seterusnya ialah aktiviti berkumpulan dimana para pelajar perlu menyiapkan beberapa tugasan seperti membuat tangrams, mengira segitiga dan beberapa aktiviti lain. Setiap aktiviti ini mempunyai motif dan matlamatnya yang tersendiri.

Selepas itu, pelajar dibenarkan rehat sekejap dan kemudian aktiviti yang terakhir bermula iaitu “Math Explore Race”. Aktiviti ini telah diadakan khas untuk menguji kebolehan para pelajar dalam matematik. Setiap “check-point” mereka perlu menjawab soalan-soalan berkaitan dengan matematik yang benar-benar menguji kefahaman mereka. Selepas itu, program BIG diakhiri dengan majlis penutup yang dirasmikan oleh Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Rendah Panji.

Secara keseluruhannya, saya telah banyak dan mendapat pengalaman yang bermakna dalam BIG kali ini. Hal ini kerana, dalam BIG kali ini saya telah dapat berurusan sendiri dengan pihak sekolah bagi menjalankan aktiviti BIG ini.

Sebelum BIG ini berlangsung, kami semua telah mengadakan beberapa kali perjumpaan bagi membincangkan beberapa perkara yang patut dan berbincang mengenai aktiviti yang patutu dijalankan. Selepas itu, seminggu sebelum program BIG ini, saya bersama pengerusi Program BIG khidmat pendidikan ini iaitu saudaru Amru telah pergi kesekolah untuk menyerahkan surat mengenai BIG ini. Pengalaman yang ditimba semasa berurusan dengan pihak sekolah amat memberi makna kepada saya kerana pengalaman seperti ini amat jarang untuk diperolehi.

Akhir sekali, saya berasa amat seronok dan bagi saya pengalam BIG fasa 3 merupakan satu pengalaman yang amat sukar untuk saya perolehi kerana pada kali ini bukan sahaja kami dapat melaksanakan program dengan berurusan dengan pihak sekolah, malah kami juga dapat berinteraksi dengan para pelajar secara lebih dekat lagi.


Penulis: ar-rifke
Sumber : ariedrifke.blogspot.com

1 comments:

Post a Comment

Share

Sebarkan.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More